سبک باروک

سبک باروک چیست؟

باروک نامی است که به سبک مسلط مُد و هنرهای تزیینی سراسر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم اطلاق می شود. این سبک در طراحی لباس، به سبکی می گوییم که جزئیات زیادی دارد و بسیار پرزرق و برق است. در واقع استایل باروک دقیقا برعکس استایل مینیمال است. در این استایل از هر جزئیاتی برای زیبایی و شکوه لباس استفاده می کنند.

تاریخچه

این سبک در قرون هفدهم و هجدهم میلادی به وجود آمد. در ابتدا این سبک بسیار مورد توجه اشرافیان و خاندان های سلطنتی به خصوص لویی چهاردهم قرار گرفت و کم کم مشهور شد. لباس های استایل باروک در این دوره شامل جزئیات با ارزش بسیار و لایه های فراوان بودند. حتی برای نگه‌داشتن بهتر لایه های لباس، از سبد های چوبی و فلزی زیر دامن ها استفاده می شد. لباس مردان هم شامل رویه دوزی . زرق و برق فراوان و کلاه گیس بود.

معماری

معماری باروک در قرن ۱۶ میلادی از ایتالیا شروع شد و خیلی سریع در بخش وسیعی از اروپا گسترش یافت. این سبک با ویژگی هایی مانند ظاهر نمایشی نماها با دکور مجلل و دیوار نگاری شناخته میشود. در آن قواعد تناسب بکار گرفته نمی شود و از نقشه های پیچیده و طراحی های پرشور استفاده میکند. در نمای اصلی ساختمان های آن یک برج مرکزی، گنبد، ایوان و برجسته کاری ها و طرح های مختلف وجود دارد. مجسمه های طلاکاری شده، نقاشی روی سقف و دیوار، استفاده از رنگ های روشن، استفاده از گچ بری و مرمر و دکور پر تشریفات از ویژگی های این سبک است.

سبک باروک امروزی

امروزه برند و کمپانی های زیادی از این سبک استفاده میکنند و با قیمت های بسیار بالا آن را عرضه میکنند. در این سبک به جزئیات، شکوه، تجملات و افراط، زرق و برق بسیار توجه میشود. از جمله خصوصیات سبک باروک میتوان به استفاده از پارچه های سنگین و مختلف و همچنین طرح های منحنی دار و ضخیم اشاره کرد. پارچه های اشرافی و گران قیمت، مانند ساتن، تور و مخمل، از مهم ترین موارد برای این استایل محسوب می شوند. رنگ طلایی و نقره ای برای تزئین لباس ها بسیار . رنگ طلایی ظاهر لباس را مجلل تر نشان می دهد. در حال حاضر خلاقیت و آزادی طراحی در این سبک، حرف اول را می زند. استفاده از وسایل گران قیمت نشانه استایل باروک است. اکسسوری های بزرگ و براق  هم جزو موارد مهم برای این استایل میباشد.

باروک، سبکی لوکس و ماکسیمال

باروک سبکی است که به خاطر حرکت خود و تضاد با مینیمالیسم می شناسیم. در حال حاضر چه چیزی طراحان را به این دوره کشانده است؟ باروک را می‌توان حرکتی به سمت آینده ای دانست که ارزش زیادی برای زرق و برق و لوکس بودن قائل است. سبکی که صنعت مد و فشن تا همیشه به آن نیاز دارد. از جمله برندهای معروف پیرو این سبک، ورساچه، گوچی، ژیوانشی و دولچه گابانا می باشند.

Comments

نظرات Write a comment

نظر خود را ثبت کنید