فیلیپ نایت

“قرار گرفتن در مسیر درست، رسیدن را راحت‌تر میکند، ولی چه کسی میتواند با اطمینان بگوید راه درست کدام است؟‌.پسری که هرروز صبح تابستان، پس از شبکاری در موسسه ورزشی “اورگن” برای رسیدن به خانه باید مسیری معادل ‌ 7 مایل را بدود، نمیداند که دویدن است که آینده‌اش را میسازد، نه کار نیمه وقت یا درس دانشگاهش! .او در راه رسیدن به هدف دیگری تلاش میکند اما احتمالا در لحظه‌ای که انتظارش را ندارد، فکر بکری در ذهنش جرقه میخورد. .دویدن با کفش نامناسب، درد پا، امید و انگیزه‌ی تغییر از فیلیپ نایت اقتصاددان، تاثیرگذارترین مرد ورزش جهان را میسازد. او هیچگاه به صورت حرفه‌ای ورزشکار نبوده اما دویدن همیشه جزوی از زندگی‌اش بوده است.

فیلیپ نایت موسس برند نایک در ابتدا به همراه مربی ورزش دانشگاهش، بیل باورمن، تلاش میکند با وارد کردن کفش‌های ورزشی ژاپنی انقلابی در صنعت کفش آمریکا راه بیندازد اما به زودی چنان در کارش موفق میشود حتی برای ژاپنی‌ها هم کفش طراحی میکند و انقدر کسب و کارش بزرگ میشود که تا به حال نیز رقیبی در حد و اندازه‌ی خودش پیدا نکرده است!”

  • فیلیپ نایت، موسس معروف ترین برند ورزشی جهان، نایک یا همان نایکی
  • تاریخ تولد: 1938
  • محل تولد: پورتلند، اورگن، ایالات متحده آمریکا *فیلیپ نایت مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده ی بازرگانی استنفورد دارد.
  • نایت در زمان دانشجویی خود مقاله با موضوع آغاز و راه اندازی یک کسب و کار جدید نوشته است و در آن در مورد راه اندازی شرکتی نوشته است که قابلیت رقابت با شرکت محصولات ورزشی آدیداس که در آن زمان قطب تولیدات ورزشی در سراسر دنیا بود را داشته باشد. ایده ای که فیلیپ در مقاله ی خود شرح داده بود این گونه بود که با استفاده از نیروی انسانی ژاپنی ارزان، کفش های ورزشی ارزان قیمت ولی با کیفیت بیشتری تولید شود.
  • بیل باورمن مربی ورزشی فیلیپ در زمان دانشجویی‌اش در دانشگاه اورگن، اولین همراه و شریک او نیز بود.
  • زمانی که باورمن و فیلیپ شرکت Blue Ribbon Sport (همان شرکت نایک که در ابتدا این نام را داشته) را به طور رسمی تاسیس کردند، هرکدام ۵۰۰ دلار سرمایه داشتند!
  • فیلیپ ابتدا فروش این کفش ها در پشت ماشین شخصی خود شروع کرد.* روش بازاریابی خلاقانه فیلیپ به این صورت بود که کفش‌های تولیدی خود را به ورزشکاران معروف می داد تا در مسابقات از آن ها استفاده کنند.
  • نام این برند، یعنی نایک، از نام خدای پیروزی در فرهنگ یونان قدیم گرفته شده است. *طراحی لوگو نایک را به یک دانشجوی رشته ی هنر سپردند که بابت طراحی آن فقط مبلغ ۳۵ دلار از فیلیپ گرفته است!
  • سال های ۱۹۸۶ و سال ۱۹۸۷ فروش نایک ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد. فلیپ متوجه شد با این که ورزشکاران حرفه ای به محصولات نایک علاقه مند هستند، اما سایر مشتری ها بیشتر به ظاهر کفش نسبت به کیفیت آن اهمیت می دهند. به همین دلیل نایک، محصول جدید خود را به نام «کفش چند منظوره ی اِیر» روانه ی بازار کرد!
  • فیلیپ نایت در سال ۲۰۱۸ از سوی مجله‌ی نایت فوربز به عنوان بیست و هشتمین ثروتمند دنیا معرفی شد.